W maju 2015r. trzyosobowy zespół w składzie: Katarzyna Gorzelak, Małgorzata Cudakiewicz i Anna Grzęda-Borkowska postanowił złożyć wniosek do Fundacji mBanku i Dobrej Sieci o dofinansowanie projektu „Rodzic, Ja i Pani Matematyka". Pomysł zrodził się z potrzeby uatrakcyjnienia zajęć matematyki w naszej szkole.
Z przyjemnością informujemy, że nasz projekt otrzymał dofinansowanie.
Druga edycja Programu mPotęga była skierowana do szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych oraz organizacji pozarządowych i grup nieformalnych z 9 wybranych województw. Złożono 292 wnioski, a dofinansowano 61, w tym 33 dla uczniów klas 4-6 szkół podstawowych i ich rodziców. I tu znalazł się właśnie nasz.
Celami projektu „Rodzic, Ja i Pani Matematyka" są:
ü rozwijanie kreatywności matematycznej i podniesienie wyników dydaktycznych uczniów;
ü zaangażowanie rodziców do współtworzenia atrakcyjnych metod rozwijających twórcze myślenie u ich dzieci;
ü stworzenie w szkole wypożyczalni gier planszowych dla dzieci i ich rodziców;
ü efektywne spędzanie czasu wolnego w szkole z rodzicami i nauczycielami po zajęciach
obowiązkowych;
ü wzmocnienie więzi rodzinnych przez wspólne rozwiązywanie problemu matematycznego w otaczającej rzeczywistości.
ü wypracowanie zasad zdrowej rywalizacji matematycznej grup rodzinnych;
ü wypracowanie sposobu dzielenia się wiedzą matematyczną oraz jej przydatnością
w życiu codziennym z innymi za pomocą komunikatora internetowego;
ü stworzenie tradycji szkolnej związanej z uczestnictwem w matematycznej grze terenowej.
Projekt zakłada pracę w zespołach. W każdym jest tyle samo uczniów co rodziców.
Na początku będziemy promować przedsięwzięcie w postaci plakatów i ulotek dla lokalnego środowiska. Dużą atrakcyjnością ma być matematyczna gra terenowa. Lokalna społeczność to autorzy niektórych zadań, bo wcześniej uczniowie samorządu szkolnego wraz z opiekunami zbiorą i stworzą bank oryginalnych zadań. Instytucje (policja, straż) zapewnią bezpieczeństwo grupom uczestniczącym w grze.
W podsumowaniu wyłonimy zwycięskie drużyny; zorganizujemy ognisko
z kiełbaskami i podzielimy się refleksjami na tema przydatności wiedzy matematycznej w życiu codziennym.
W szkole powstanie wypożyczalnia gier planszowych- matematycznych, rozwijających wyobraźnię przestrzenną, pojęcia geometrii w naturze- w oparciu o gry: „Digit", „Blokus", „Pentago", „Super farmer", „Warcaby", „Sudoku" i inne. Uczniowie będą mogli wypożyczać je do domu, przygotowywać się z rodzicem do kolejnych rozgrywek w szkole o tzw. Oskara Matematycznego. Ponadto uczestnicy projektu będą brali udział w warsztatach szkolnych, poznają zasady Sudoku. Pozostali uczniowie kl. IV-VI mogą tworzyć krótkie filmiki na temat praktycznej strony matematyki w codzienności i nie tylko. Tu też komisja wyłaniać będzie zwycięskiego Oskara.
Dużą atrakcją stanie się pewnie Labirynt na terenie posesji i budynku szkoły oraz gala wręczenia Oskarów dla tych, którzy pomyślnie przejdą tenże labirynt, wykorzystując matematyczną wiedzę.
Innowacyjność naszego projektu polega przede wszystkim na:
- stworzeniu wypożyczalni gier planszowych w naszej szkole,
- przeprowadzeniu gry terenowej i szkolnego labiryntu w oparciu o oryginalne łamigłówki i zadania stworzone przez mieszkańców Dąbrówna,
- Oskary matematyczne w kategorii Sudoku, Warcaby i Filmik Matematyczny,
- propozycje opracowań gier dydaktycznych przez zespół „Ja i mój rodzic",
Mamy nadzieję, że takie metody nauczania matematyki w zespole uczeń i rodzic oraz tworzone filmiki w ramach projektu staną się szansą poznania przydatności matematyki w życiu codziennym człowieka; zainteresują uczniów i rodziców.